De NAVO-top in Den Haag op 24 en 25 juni staat voor de deur. Voor Martin van Marel, sectiecommandant bij de Mobiele Eenheid in Rotterdam, betekent dat weer een grote inzet. We spraken met hem over zijn rol, de voorbereidingen en wat deze top anders maakt dan eerdere evenementen.
Martin, wat houdt jouw inzet bij de NAVO-top precies in?
“Als sectiecommandant sta ik aan het hoofd van drie groepen en zorg ik dat de uitvoering van onze taken goed verloopt. Of het nu in Rotterdam is, in Den Haag of ergens anders, ik voer gewoon uit wat er van mij verwacht wordt. Dat hoort bij het vak.”
Wat is er anders aan deze NAVO-top dan eerdere evenementen waar jij bij betrokken was?
“De voorbereiding is deze keer op een paar punten anders. We hadden een training op een voor mij nieuwe locatie, namelijk Biddinghuizen, en de oefening duurde dit keer drie dagen in plaats van twee. Die extra dag maakte het intensiever dan onze standaard najaars- of voorjaarsoefeningen. Waar we normaal alleen met de ME trainen, deden nu ook andere kwaliteitsgroepen mee, zoals de aanhoudingseenheid, hondengeleiders, ruiters en zelfs bulldozers. Alles wat met veiligheid te maken heeft, kwam samen. Tijdens die oefening hebben we alle worst case scenario’s doorgelopen: demonstraties, ongeregeldheden, wegblokkades noem maar op. De samenwerking verliep uitstekend en we zijn daardoor goed voorbereid.”
Er is nog veel onzekerheid over de inzet. Hoe zit dat precies?
“Ik heb één algemene briefing in Den Haag bijgewoond. Die was bedoeld voor een brede groep, maar slechts een deel heeft daar gebruik van gemaakt. Tijdens die briefing werd er een beeld van de regeling voor de NAVO-top geschetst. De regeling loopt over drie Staf Grootschalig en Bijzonder Optredens (SGBO’s): Noord-Holland, Den Haag en Rotterdam. Rotterdam levert ME-inzet voor evenementen in de eigen regio, maar geeft ook bijstand aan Den Haag als dat nodig is en andersom. De rode draad was dat er op dat moment nog veel onduidelijk was. De regeling was nog volop in ontwikkeling. Er waren veel variabelen: wie er precies komen, welke locaties belangrijk zijn. Zoiets groots vraagt tijd om goed neer te zetten.
Hoe zien jullie diensten eruit tijdens zo’n groot evenement?
“Tijdens eerdere evenementen, zoals het Nuclear Security Summit in 2014 liepen de diensten soms wel op tot 16 uur per dag. Dat had natuurlijk effect op je alertheid, zeker aan het eind van de dag. Gelukkig is daar lering uit getrokken, het aantal uur is nu teruggebracht naar maximaal 9 uur, met een mogelijke uitloop tot 12. Dat is beter voor onze inzetbaarheid, al heeft het natuurlijk wel gevolgen voor de benodigde capaciteit.”
Hoe voel je je erbij dat je bij zo’n groot en belangrijk evenement mag zijn?
“Het is bijzonder om hieraan mee te mogen werken. Ik vind het wel leuk om vanuit de politie betrokken te zijn bij zo’n grootschalige operatie. Je weet waarvoor je het doet; veiligheid waarborgen in een complexe situatie “
Wat verwacht je van de komende weken tot de top?
“We wachten nog op de roosters en de definitieve inzetplannen. Zodra die bekend zijn, gaan we aan de slag. De puzzel is nog niet helemaal gelegd, maar ik heb er vertrouwen in dat we straks staan waar we moeten staan. We doen wat nodig is.”